Een werkplek (met name een thuiswerkplek) is altijd puur individueel. Wat voor jou als een plezierige werkplek aanvoelt, kan voor een ander in bepaalde opzichten als niet prettig overkomen. Naast ergonomische oplossingen om een goede werkhouding te bewerkstelligen, zijn er zaken als sfeer, werkklimaat, ordentelijkheid enz. die jouw werkplek echt tot een plezierige maken. In deze blog laten we de ergonomische aspecten even buiten beschouwing. We nemen hier de ordentelijkheid van jouw bureau of werkblad onder de loep.
Ruim je bureau tijdens je werk regelmatig eventjes op maar in ieder geval ná einde van je werkdag. De reden hiervoor is dat je hiermee rust en overzicht creëert. De volgende dag maak je dan bovendien een fijnere start.
Belangrijke hulpmiddelen hiervoor zijn o.m. de bureau-organizer. Deze is in verschillende uitvoeringen leverbaar. Hiermee kun je al je schrijfwaren, paperclips, scharen, tape, enz. in opbergen.
Gebruik je nog veel papieren documenten, zorg dan voor een paar stapelbakjes op de hoek van je bureau. Door deze te labelen behoud je ook overzicht op je werk. (bijv. post in - in behandeling - urgent)
Nu nog een gezellig plantje of fotolijstje en je hebt je eigen plezierige werkplek.
Extra tip: draai aan het eind van de dag je toetsenbord op zijn kop en laat hem zo liggen. Hierdoor vallen kruimeltjes e.d. uit je toetsenbord en blijft deze langer schoon. Gebruik je een handige monitorverhoger, dan bestaan er ook modellen waaronder je je toetsenbord zo onder kan schuiven. ZieZo.... opgeruimd staat netjes.
Reactie plaatsen
Reacties