wat je moet weten over ergonomische hulpmiddelen

Gepubliceerd op 6 september 2022 om 20:48

Een ergonomische (thuis-)kantoorwerkplek bestaat in principe uit 5 onderdelen.

t.w. 1) het beeldscherm

         2) het werkblad

         3) de bureaustoel

          4) de muis met het toetsenbord

          5) je actieve werkhouding

 

In deze blog pik ik er ééntje voor je uit die vaak veronachtzaamd wordt en dat is " je werkhouding".

Het is wetenschappelijk bewezen dat dagelijks te lang zitten aan jouw bureau kan leiden tot fysieke klachten zoals hart-en vaatziekten, diabetes en een verhoogde kans op kanker.

Het wordt daarom aanbevolen om na iedere 2 uur zittend werk  eventjes te gaan staan en te bewegen.

Al is het maar voor 2 a'3 minuutjes. Hierdoor gaat je bloed beter stromen en daardoor nemen je hersenen ook weer meer zuurstof op. 

Om die tijd toch nuttig te besteden kan je bijvoorbeeld eventjes koffie of thee zetten, de papierbak beneden legen, enfin je kan voor jezelf wellicht ook nog een paar dingen bedenken. Als je maar eventjes beweegt!

Ja maar ik heb een zit-sta bureau hoor ik sommigen al denken. Helemaal goed, maar ook dan blijft die afwisseling in staan en zitten en beweging nodig.

Langer dan 1 uur staan op één vaste plek aan je zit-sta bureau wordt nml. ook niet aanbevolen.  Geeft kans op vermoeide benen en spataderen.

Ook dan moet je actief gaan bewegen en daarna een poosje zittend je werkzaamheden vervolgen.

Zo zie je maar dat een goede werkhouding beslist niet altijd iets hoeft te kosten.

 

 

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.